fredag den 8. juli 2016

dansk mønster på "twinkle twinkle little star" stjerne-babypose, 0 -3 mdr


Bemærk at alderen er ændret fra 3 -6  mdr til 0 -3 mdr, da mange finder at mønsteret bliver meget småt. Vil man lave stjernen større kan man tilføje nogle runder på sine to femkanter og derefter tilpasse maskeantalet på spidserne herefter.

Den korte historie: Twinkle twinkle er oprindeligt skrevet på engelsk, mønsteret findes her: http://www.crochetville.com/community/topic/112059-twinkle-twinkle18baby/ jeg bad om lov til at oversætte det til dansk, det mønster er her: http://orkis-iokken.blogspot.dk/2016/03/nu-pa-dansk-twinkle-twinkle-little-star.html

mønsteret er til en dukke, så mange ville gerne se det i en udgave der var beregnet til en baby - det er det som er her!

Yderligere optog jeg processen, så I kan se hele mønsteret lige her


Garn: Jeg har brugt Big Merino fra Drops, men du kan bruge lige det garn du har lyst til, som passer til en 5 mm nål. Forbruget er ca 8 nøgler (á 50 g)
Nål: 5 mm

m: maske(r)
s: saml med en kædemaske
v: vend
stgm: stangmaske
hstgm: halv stangmaske
lm: luftmaske
km: kædemaske
tag ud: 2 stgm i samme m
tag ind: Der laves 2 stgm, som laves halvt færdige, hvorefter garnet trækkes igennem de resterende tre masker: hent garnet, hent en løkke i næste m, hent garnet og træk igennem 2 m (2 m tilbage på nålen) hent garnet, indsæt nålen i næste m, hent en løkke i næste m, hent garnet og træk igennem 2 m, hent garnet igen og træk igennem alle tre løkker på nålen

femkanter 

(lav 2)

Runde 1
: 3 lm, 9 stgm I 3. m fra nålen (10 m), s

Runde 2: 4 lm, (tag ud i næste 2 m, 1 lm) Fortsæt indtil den sidste m, 2 stgm i sidste m, 1 stgm der hvor luftmaskekæden starter, s (20 m, 5 lm-buer)

Note: Hver række herfra starter med 4 lm og bliver afsluttet med en stgm der hvor luftmaskekæden starter. Saml runden. Bemærk i øvrigt at der ikke arbejdes i lm-buerne.

Runde 3: (tag ud i næste m, 1 stgm I næste 2 m, tag ud i næste m, 1 lm spring lm-buen over) gentag hele vejen rundt. Husk noten.

Runde 4: (tag ud i næste m, 1 stgm, tag ud i næste 2 m, 1 stgm, tag ud i næste m, 1 lm spring lm-buen over) Hele vejen rundt. Husk noten

Runde 5: (tag ud I næste, 1 stgm i næste 2 m) indtil lm-buen. 1 lm, spring lm-buen over, gentag fra starten.

Runde 6: (tag ud i næste m, 1 stgm i næste 12 m, tag ud i næste m, 1 lm, spring lm-buen over) gentag fra starten

Runde 7: (tag ud i næste m, 1 stgm i næste 14 m, tag ud i næste m, 1 lm, spring lm-buen over) gentag fra starten

Runde 8: (tag ud i næste m, 1 stgm i næste 16 m, tag ud i næste m, 1 lm, spring lm-buen over) gentag fra starten

Runde  9: (tag ud i næste m, 1 stgm i næste 18 m, tag ud i næste m, 1 lm, spring lm-buen over) gentag fra starten

Runde  10: (tag ud i næste m, 1 stgm i næste 20 m, tag ud i næste m, 1 lm, spring lm-buen over) gentag fra starten

Runde 11: (tag ud i næste m, 1 stgm i næste 22 m, tag ud i næste m, 1 lm, spring lm-buen over) gentag fra starten

Runde 12: (tag ud i næste m, 1 stgm i næste 24 m, tag ud i næste 2 m, 1 lm, spring lm-buen over) gentag fra starten

Tæl hvor mange masker du har på hver af de fem kanter – der skal gerne være 28.

Ønskes stjernen større, skal der her hækles ekstra rækker på. Det kan være en hjælp at have en body eller lignende at måle med, for at sikre at stjerne bliver den rigtige størrelse. De ekstra rækker laves ved at tage ud på starten af kanten og på slutningen af kanten (ligesom vi har gjort siden runde 6)

Skær garnet fra.


Takkerne på bagsiden


Læg den ene femkant med en flad side væk fra dig, og sæt en markør I denne. Denne side bliver til hætten. På de resterende fire sider hækles:

Række 1 og 2: 3 lm, 1 stgm i hver m, v
Herefter: tag ind i de første 2 m, 1 stgm i hver m indtil de sidste 2 m, tag ind i de sidste to m.
Fortsæt på denne måde til du har 4 m på rækken
Sidste række: 1 stgm, tag ind, 1 stgm

Skær garnet fra.

Den forreste femkant





Marker igen den flade side der skal vende opad og læg den foran dig. På de to nederste kanter laves en spids, ligesom på bagsiden. Disse bliver til benene/bukserne

På de to skrå kanter hækles to rækker stangmasker. Undlad at gøre dette på den flade kant der vender opad (den der er markeret) 

Ærmerne




Ærmerne hækles for sig og sættes senere på den bagerste femkant. Det er her knapperne til sidst skal syes på.

Start: 28 lm
Arbejd videre som du gjorde for at lave spidserne på bagsiden (det vil sige, tag ind i starten og slutningen af hver række indtil der er 4 m tilbage)
Række 1 og 2: 3lm, 1 stgm i i hver m på kæden (28)

Alle rækker herefter: Arbejd videre som du gjorde for at lave spidserne på bagsiden (det vil sige, tag ind i starten og slutningen af hver række indtil der er 4 m tilbage)

Hætten



Start: 30 lm
Runde 1: 3 lm, 1 stgm i hver m hele vejen ned langs kæden, 4 stgm i den sidste. Vend arbejdet og hækl 1 stgm hele vejen op af bagsiden af kæden, 4 stgm i den sidste m, s

Alle rækker herefter: 3 lm, 1 stgm hele vejen rundt, v

Det er vigtigt at arbejde frem og tilbage, ikke i runder! Fortsæt indtil hættens bund er lige så bred som den markerede kant på den bagerste femkant (i mit tilfælde var dette ved række 8)

Sammensyning


Der sammenhækles med fastmasker


For hver spids hækles (1 hstgm, 1 stgm 1 hstgm) i den midterste maske for at lave en spidsere ende.

Sy hætten fast på den markerede kant på bagsiden.
Læg forstykket på bagstykket vrang mod vrang, således at den markerede kant på bagsiden ligger over for den markerede kant på forsiden. Læg et ærme på hver side. Det skal se således ud(bemærk at jeg stadig mangler de to rækker stgm på hver side af forsiden her):


Lav 1 fm igennem begge lag hele vejen rundt.
Jeg har yderligere hæklet en kant af fm i hvid henover forsiden.

Resultatet skulle gerne blive nogenlunde således: (og hvis det ikke gør så skriv, så finder vi ud af det : )




Hvis I har lyst til at sende mig billeder af jeres færdige babystjerner laver jeg gerne en blogpost med billeder og links til folk sider/blogs etc. : )


Der er noget galt med blogger, eller opsætningen af min blog, som gør det svært for mig at svare på kommentarer. Hvis jeg ikke svarer er det sjældent fordi jeg ikke har set jeres kommentarer, men simpelthen fordi jeg ikke kan få lov til det. Jeg arbejder på at få det fixet, i mellemtiden kan I skrive til service@mosterjohanne.dk så skal jeg gøre mit bedste for at få svaret : )


11 kommentarer:

  1. Hejsa.

    Er vildt med denne opskrift, men mangler lidt info om garn og størrelse på hæklenål.

    Mvh Alexandria

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er brugt drops' Big merino og en 5 mm hæklenål : )

      Slet
  2. Hvor meget garn skal der bruges og hvilken nål str.?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er brugt drops' Big merino og en 5 mm hæklenål : )

      Slet
  3. Nu har jeg begivet mig ud i at prøve at lave den, men synes overhovedet ikke jeg kan få maskerne til at passe i femkanterne... allerede i runde 6, har jeg 14 m mellem hver lm-bue men skal bruge 15 i følge opskriften :-/ og derefter har jeg prøvet at tælle i hver omgang, og synes ikke de passer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej det er min fejl x( der skulle ikke have stået "i næste 2 m" jeg retter lige - UNDSKYLD! men dit maskeantal er rigtigt.

      Slet
  4. Hej ... Jeg er i gang med at lave denne ... Men har valgt at lave den i baby Marino på pind 3,5..... Jeg kan ikke se målene i opskriften på femkantede ... I cm fra side til side .... Kan du hjælpe mig med et mål ??.... Den er så super fin

    M.v.h.
    Mette

    SvarSlet
  5. Hejsa
    Jeg har skrevet til dig før ang dragten af stjernen om jeg kunne skrive privat til dig

    SvarSlet
  6. Hvordan kan man lave hætten "dybere"?

    SvarSlet
  7. Mangler også en ca. Str. I cm på 5 kanten ��

    SvarSlet
  8. Hej moster Johanne.

    Jeg er ved at lave den med andet garn og nåle størrelse.
    Hvad er det færdige mål ca? Mere så jeg ikke lave den for stor eller for lille.
    Hilsen Karina

    SvarSlet